areawideautoglass.com

Atskaite līdz dzimšanas dienai

22.septembrī līdz SIA "VTU Valmiera" 70.dzimšanas dienai, kas būs 1.decembrī, atlikušas 70 dienas.

Aicinām jubileju gaidīt kopā ar mums un uzzināt uzņēmuma vēstures līkločus.

Katru dienu kāds jauns fakts un foto no uzņēmuma arhīva.

* Sagaidīta SIA "VTU Valmiera" 70. dzimšanas diena! Daudz laimes! Pēdējais fakts šajā sērijā. Šajā desmitgadē uzņēmuma īpašnieki: Valmieras rajona padome (no 2005. līdz 2009.gadam), Valmieras pilsētas pašvaldība (no 2009.gada), Burtnieku novada pašvaldība (no 2009.gada), Kocēnu novada pašvaldība (no 2009.gada), Rūjienas novada pašvaldība (no 2009.gada), Mazsalacas novada pašvaldība (no 2009.gada), Beverīnas novada pašvaldība (no 2009.gada), Naukšēnu novada pašvaldība (no 2009.gada). Valdes priekšsēdētāji: Ineta Kļaviņa (no 2005. līdz 2010.gadam), Oskars Spurdziņš (no 2010.gada). Valdes locekļi: Ēriks Bujans (no 2007. līdz 2010.gadam), Māris Miezītis (no 2007. līdz 2010.gadam), Vitauts Staņa (2010.gadā), Kaspars Ozoliņš (no 2010. līdz 2011.gadam), Aigars Vītols (no 2010. līdz 2015.gadam), Ivo Virsis (no 2012.gada), Evija Voitkāne (no 2015.gada).

Attēlā: Šī gada 23.aprīlī uzņēmuma īpašnieki (septiņu pašvaldību pārstāvji), valde un autobusa vadītājs Vadims Daņiļenko Valmieras muzeja tradīciju kopas “Griezes” vadībā iesvētīja jaunos autobusus

* Līdz dzimšanas dienai 1 diena. 2008.gadā SIA “VTU Valmiera” kvalitātes vadības sistēma ir sertificēta un pilnībā atbilst ISO 9001:2000 standarta prasībām. Tādējādi SIA ”VTU Valmiera” pievienojās Latvijas labākajiem uzņēmumiem, kas sertificēti kā atbilstoši starptautisko standartu prasībām.

* Līdz dzimšanas dienai 2 dienas. Kopš 2010.gada marta uzņēmumā atjaunots taksometru pakalpojums, taksometros var norēķināties arī ar maksājumu kartēm, ieviests viedtālruņu īpašniekiem ērts taksometra pasūtīšanas veids – Taxify.

* Līdz dzimšanas dienai 3 dienas. 2010.gadā SIA “VTU Valmiera” saņem apliecinājumu par tiesībām nodarboties ar kravas pārvadājumus un pasažieru pārvadājumus veicošo transportlīdzekļu vadītāju periodisko mācīšanu.

* Līdz dzimšanas dienai 4 dienas. Kopš 2008.gada uzņēmuma apsaimniekošanā ir degvielas uzpildes stacija Kocēnu pagastā.

1993.gadā, kad uzņēmums tika sadalīts un kravas automašīnu parks nonāca “Auttras” saimniecībā, arī degvielas uzpildes stacija darbojās zem šīs kompānijas. Ap to laiku tika uzsākta arī mazumtirdzniecība, t.i., degvielu izmantoja ne tikai uzņēma vajadzībām, bet arī pārdeva citiem interesentiem. 2008.gada Ziemassvētku laikā DUS atkal nonāca SIA “VTU Valmiera” pārvaldībā

* Līdz dzimšanas dienai 5 dienas. No 2011.gada jūlija Valmieras pilsētā autobusa biļeti var iegādāties tikai pie autobusa vadītāja, turklāt iekāpšana ir tikai pa priekšējām durvīm.

* Līdz dzimšanas dienai 6 dienas. 2013.gada 23.aprīlī sākta Valmieras autoostas rekonstrukcija, 5.jūnijā pamatos guldīta kapsula ar vēstījumu nākamajām paaudzēm (tajā ir viena lata monēta, Valmieras pilsētas pašvaldības laikraksta “Valmiera domā un rada” un laikraksta “Liesma” jaunākie numuri), 26.jūlijā svinēti spāru svētki, 8.oktobrī rekonstruētā autoosta atklāta.

* Līdz dzimšanas dienai 7 dienas. 2012.gadā ekspluatācijā nodotas bioloģiskās notekūdeņu attīrīšanas iekārtas; 2015.gadā atjaunots Ratnieku ūdenstornis.

Attēlā: atjaunotais Ratnieku ūdenstornis

* Līdz dzimšanas dienai 8 dienas. Ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda atbalstu 2010.gadā modernizēta katlu māja un 2011. gadā veikta siltumtrašu un siltummezglu rekonstrukcija.

 

Attēlā: katlumāja pēc rekonstrukcijas 2010. gadā

* Līdz dzimšanas dienai 9 dienas. No 2006.gada uzsākti darbi remontzonā: ražošanas korpusu jumti, jaunas telpas virsbūvju remontdarbiem, iekārtojot arī krāsošanas kameru, atvērts diagnostikas iecirknis; 2011.gadā modernizēts auto mazgāšanas iecirknis.

Attēlā: krāsošanas kamera, no Kārļa Kalniņa personīgā arhīva

* Līdz dzimšanas dienai 10 dienas. 2009.gadā Valmieras rajona padome konkursa rezultātā pieņēma lēmumu SIA “VTU Valmiera” atļaut veikt Valmieras rajona reģionālos vietējās nozīmes un Valmieras pilsētas pasažieru pārvadājumus. Tajā gadā noslēgts līgums arī ar Valkas rajona padomi.

* Līdz dzimšanas dienai 11 dienas. 2008.gadā ar valsts SIA “Autotransporta direkcija” parakstītais līgums paredz, ka 12 gadus starppilsētu pārvadājumus lotē “Ziemeļaustrumi” veiks SIA “VTU Valmiera” un a/s “CATA”. Šis līgums nosaka, ka SIA “VTU Valmiera” turpina strādāt esošajos starppilsētu reisos.

* Līdz dzimšanas dienai 12 dienas. Pirmais autobuss uzņēmumā ar Eiro 4 motoru bija arī pirmais šāda veida autobuss Baltijā, ko SIA “VTU Valmiera” iegādājās 2007.gada aprīlī “Baltic International Motorshow Riga 2007” izstādē Rīgā.

Attēlā: 2007.gadā uzņēmums iegādājās jaunu Baltijā pirmo Euro 4 prasībām atbilstošo 57 vietu tūrisma klases autobusu Volvo 9700 HD tālsatiksmes maršrutiem un pasažieru komercpārvadājumiem

* Līdz dzimšanas dienai 13 dienas. Šajā desmitgadē līderi iegādāto autobusu ziņā ir Mercedes-Benz markas autobusi – 26, tad seko 25 Volvo, 6 Iveco, 5 Setra, 4 Van Hool, 3 SOR un 2 Isuzu marku autobusi.

Attēlā: 2006. un 2007.gadā tika iegādāti 13 jauni Volvo 8700 autobusi. 11 no tiem bija paredzēti starppilsētu un divi Valmieras pilsētas pārvadājumiem. 2006.gada 22.decembrī notika SIA "VTU Valmiera" jauno VOLVO autobusu prezentācija Valmieras pilsētas Rātslaukumā

* Līdz dzimšanas dienai 14 dienas. Laika posmā no 2005. līdz 2015.gadam (ieskaitot) iegādāti 26 jauni un 11 lietoti starppilsētu, 10 jauni un 6 lietoti lauku maršrutu, 2 jauni un 16 lietoti pilsētas maršrutu autobusi. No tiem 12 ir mazas ietilpības.

* Līdz dzimšanas dienai 15 dienas. 2000.gada sākumā notiek remontbāzes atjaunošana un modernizācija, pārbūvēta tehniskās apkopes līnija, uzstādīta moderna auto mazgāšanas iekārta, nomainīti iebrauktuvju vārti, pagarinātas remontbedres, rekonstruētas remontdarbnīcu telpas.

Attēlā: autobusa remonts, pielietojot statņu pacēlājus

* Līdz dzimšanas dienai 16 dienas. 2006.gadā SIA “VTU Valmiera” uzsāka jauna pakalpojuma sniegšanu –  ceļu satiksmē administratīvo pārkāpumu lietās izņemto transportlīdzekļu pārvietošanu, pieņemšanu glabāšanā un izsniegšanu. Pašlaik gan šis pakalpojums vairs netiek veikts.

 

* Līdz dzimšanas dienai 17 dienas. 2005.gadā Valmieras pilsētas maršrutu autobusos tika ierīkoti elektroniskie kompostieri.

 

* Līdz dzimšanas dienai 18 dienas. 2003.gada beigās uzņēmuma vietējos un starppilsētas autobusos sāka ieviest elektroniskos kases aparātus, no 2005.gada vairs netika nodarbināti konduktori. Braukšanas biļeti pārdod autobusa vadītājs.

* Līdz dzimšanas dienai 19 dienas. Kopš 2000.gadu sākuma uzņēmumā vairs neizmanto Ikarus un LAZ marku autobusus.

Attēlā: Ikarus -255

* Līdz dzimšanas diena 20 dienas. No 1996.līdz 1998.gadam uzņēmums saņēma 30 lietotus autobusus - Zviedrijas valdības dāvinājumu.

* Līdz dzimšanas dienai 21 diena. 1985.gada 1.novembrī atklāja pirmos ekspresreisus maršrutā Valmiera – Rīga. Šajā ceļā devās mikrotautobusi RAF.

* Līdz dzimšanas dienai 22 dienas. 1990.gados papildu ierastajiem reisiem tika organizēti braucieni uz Peipusa ezeru, Viļņas tirgu un Pērnavas līci; uz motokrosiem autobusi kursēja ar 6 – 15 minūšu intervālu; vasarās trešdienās, sestdienās un svētdienās kursēja autobuss uz dārzkopības kooperatīviem.

Attēlā: LAZ markas autobuss maršrutā

* Līdz dzimšanas dienai 23 dienas. Pēc 1990.gadu krīzes pirmais autobuss Mercedes-Benz O303 tika iegādāts Nīderlandē 1994.gadā, tur pirktos tūrismam paredzētos autobusus iesauca par “baltajiem”.

Attēlā: 1986.gadā ražotais Mercedes-Benz (fotogrāfijā vidū). Autobusu parkā 1990.gados gados bija padomju laika LAZ, Ikarus, Zviedrijas valdības dāvinātie Volvo un Scania, kā arī Nīderlandē iegādātie autobusi

* Līdz dzimšanas dienai 24 dienas. 1990.gadu sākumā, pārejot uz jaunu sistēmu, paaugstinājās biļešu cenas. Bija degvielas krīze un autobusu parka novecošanās, trūka rezerves daļu, jauni autobusi netika iepirkti. Uzņēmumā tika slēgti kravu pārvadājumi.

Attēlā: Ikarus-260 markas autobuss, 1990.gadi

* Līdz dzimšanas dienai 25 dienas. Barikāžu laikā katru dienu vismaz divi uzņēmuma autobusi ar aizstāvjiem devās uz Rīgu. Arī darbinieki nebija skubināmi, pat nācās atteikt, lai netiktu kavēts darbs uz vietas. Uzņēmuma postenis bija pie Ministru padomes ēkas.

* Līdz dzimšanas dienai 26 dienas. Pirmās autovadītāju mācības uzņēmumā notika 1956.gadā, kad uz 30 vietām pieteicās 100 pretendentu. 1980.gadā, rekonstruējot vecās uzņēmuma kantora ēkas, tika iegūtas telpas Valmieras filiālei mācību un ražošanas apvienībai, kur septiņās klasēs mācījās visu kategoriju autovadītāji.

 

Attēlā: mācību smagās automašīnas, 1960. gadi

* Līdz dzimšanas dienai 27 dienas. 1973.gadā uzņēmumā aizsākās tradīcija – sumināt šoferus, kuri ar autobusiem un kravas automašīnām nobrauca 500 000 kilometru, neveicot tiem kapitālo remontu. Drīz tā pārauga sacensībā par nobrauktajiem miljons kilometriem.

SIA "VTU Valmiera" ilggadējā darbinieka Jura Kraukļa uzņemtajā filmā redzama pirmo "miljonāru" - Imanta Pakalna ar pārinieku Artūru Zaļaiskalnu - godināšana par miljons kilometru nobraukšanas bez autobusa kapitālā remonta. Turklāt viņi ir pirmie, kuri to paveica Padomju Savienībā. Tas ir arī liels panākums, ņemot vērā, kāda tolaik bija tehnika. Autobusa vadītājiem bija ļoti jārūpējas par savu autobusu.

Filma skatāma šeit.

* Līdz dzimšanas dienai 28 dienas. Valmieras ATU-17 (toreizējais uzņēmuma nosaukums) cieši saistīts ar autosporta tradīciju pirmsākumiem Latvijā. Pirmās sacensības ar “Pobeda”, GAZ-51 un ZIS-150 automašīnām notika 1959.gada 19.jūlijā pie “Putriņu” mājām.

* Līdz dzimšanas diena 29 dienas. No sākuma spartakiādēs sacensības notika 5 – 6 sporta veidos: futbols, volejbols, slēpošana, vieglatlētika, šaušana. Jau 1980.gados darbinieki sacentās 15 sporta veidos, turklāt spartakiāde norisinājās no janvāra līdz jūlijam.

* Līdz dzimšanas dienai 30 dienas. 1963.gadā izveidoja uzņēmuma pirmo fizkolektīvu, to vadīja Pēteris Vīgants. Darbinieki spēlēja rokas bumbu, piedalījās ātrslidošanā, riteņbraukšanā u.c. disciplīnās.

Attēlā: 1986.gada spartakiādes noslēguma kulminācija – virves vilkšana, no Sandras Sprices personīgā arhīva

* Līdz dzimšanas dienai 31 diena. Uzņēmuma tautas deju ansamblī bija divi sastāvi, studija un bērnu grupas. Deju kolektīvu 1961.gadā dibināja Mārtiņš Ulmanis. 1981.gadā par rezultatīvu darbu kolektīvam piešķirts tautas deju ansambļa Goda nosaukums “Rasa”.

Attēlā: 2.rindā 2.no kreisās tagadējā kultūras ministre Dace Melbārde (tolaik Dace Tetere). 1987.gadā "TDA svētki-87" Rīgas Sporta pilī no 3. līdz 5. jūlijam. Tajos piedalījās tikai tie kolektīvi, kuri bija izcīnījuši Tautas deju ansambļa goda nosaukums. Trijās dienās bija septiņi koncerti, fotogrāfija tapusi pārtraukuma laikā, no Dzintras Leimanes personīgā arhīva

* Līdz dzimšanas dienai 32 dienas. Pirms kluba uzcelšanas balles notika ēdnīcā, kur bija betona grīda. Ballei beidzoties, sieviešu kurpēm un vīriešu biksēm krāsa vairs nebija nosakāma putekļu, kas radās dejojot, dēļ. 1992.gadā klubs finanšu trūkuma dēļ tika slēgts.

* Līdz dzimšanas dienai 33 dienas. Autobusa vadītājs Artūrs Lielais no pasažieres dāvanā saņēmis rakstainus cimdus.

Attēlā: Artūrs Lielais ar pārinieku Voldemāru Ceplīti bija arī "miljonāri". Miljonāru godināšana – nobraukt ar autobusu 1 000 000 km bez kapitālā remonta, tradīcija sākās 1973.gadā par nobrauktajiem 500 000 km, bet drīz pārauga 1 000 000 km un pat vairāk

* Līdz dzimšanas dienai 34 dienas. Kādā reisā ziemas laikā ceļā uz Rūjienu kāds pasažieris bija nolēmis, ka viņam ērtāks brauciens būs bez drēbēm. Lai gan kailo pasažieri blakussēdētāja mēģināja saģērbt, savu apņemšanos viņš nemainīja. Rūjienas autoostā, kails izkāpdams ārā, viņš mierīgi sagaidījis atbilstošo dienestu ierašanos.

Attēlā: LAZ-695 autobuss pie Rūjienas autoostas. 1990.gadi

* Līdz dzimšanas dienai 35 dienas. 1980.gados autobusi no Rūjienas kursēja arī regulāros reisos uz Vīlandi, Abju-Paluoju un Laatri.

Attēlā: centrālā vadības pults, 1980.gads

* Līdz dzimšanas dienai 36 dienas. Valkas autoostā 1980.gados kādai sievietei sākušās dzemdības, pēdējā brīdī ar autobusu izdevies grūtnieci nogādāt slimnīcā. Bērniņš pasaulē nāca slimnīcas uzgaidāmajā telpā.

Attēlā Valkas autoosta 1980.gados

* Līdz dzimšanas dienai 37 dienas. Pasažieri Valkā, gaidot autobusu, bija izveidojuši savu sistēmu – ja kaut kur bija jāaiziet, rindā savā vietā nolika papīru ar vārdu un uzvārdu, uz tā akmentiņu, rinda nekad netika sajaukta.

Attēlā: Valkas autoosta 1960.gadu beigās

* Līdz dzimšanas dienai 38 dienas. 1955.gada 5.janvārī durvis vēra Rūjienas autoosta, 1957.gada 5.oktobrī parakstīja pieņemšanas aktu par Valmieras autoostas nodošanu ekspluatācijā, 1960.gadā Smiltenes autoostu no Rīgas autobusa parka, kas nelielo ēku uzcēla 1954.gadā, pārņēma Valmieras ATK-17, 1965.gadā tika atklāta Valkas autoosta. 1986. gadā ekspluatācijā tika nodota Alojas autoosta, bet tā darbojās neilgi - tikai līdz 1990.gadu sākumam.

Attēlā: jaunā Valmieras autoosta pirms nodošanas ekspluatācijā, no ilggadējā darbinieka Imanta Kalniņa arhīva

* Līdz dzimšanas dienai 39 dienas. 1986.gada ziemā vairākas nedēļas termometrs rādīja mīnuss 40 grādus, izmantoja tikai to transportu, ko varēja iedarbināt, turklāt tas netika noslāpēts līdz aukstuma sezonas beigām.

Attēlā: LAZ-695 autobuss. 1980.gadi

* Līdz dzimšanas dienai 40 dienas. 1980.gados pasažieru skaitīšana nenotika elektroniski, to veica ap simts cilvēku, kuru darbs sākās plkst.4 no rīta, bet noslēgums bija pēc pusnakts. Speciāli izstrādātās veidlapās bija jāieraksta maršruta numurs, braukšanas virziens un pieturās iekāpušo un izkāpušo pasažieru skaits.

Attēlā: pasažieru sapnis – “mīkstie” Ikarusi, 1980.gadu vidus

* Līdz dzimšanas dienai 41 diena. 1970.gadu beigās tika pārkārtots Valmieras pilsētas autobusu maršrutu tīkls, jo darboties bija sākusi slimnīca, uz kuru vajadzēja nokļūt gan darbiniekiem, gan apmeklētājiem. Šāds maršruta tīkls pilsētā bez ievērojamām izmaiņām pastāv arī mūsdienās.

 

* Līdz dzimšanas dienai 42 dienas. 1983. gadā par direktoru sāka strādāt Juris Bukums. Būt līderim viņam nozīmēja vadīt un uzņemties atbildību par ikvienu uzsākto darba procesu un tā rezultātu. Jurim Bukumam piemita izcila personības kvalitāte – harizma, jo viņa darbība balstījās gan uz loģiskajiem argumentiem, gan uz cieņu un interesi par līdzcilvēkiem. Viņa galvenā vērtība bija gandarījums par padarītā darba rezultātiem, bet darba instrumenti - zināšanas, pieredze, neatlaidība un optimisms. Darba kolektīvā viņš bija autoritāte savas atklātības, laipnības, labsirdības, humora izjūtas un draudzīguma dēļ. Juris Bukums bija patīkams sarunu biedrs un prata priecāties par dzīvi.

Attēlā: direktors Juris Bukums (no kreisās) un komercdirektors Ints Savielis Nīderlandē novērtē pārdošanai piedāvātos autobusus

* Līdz dzimšanas dienai 43 dienas. Būvējot un labiekārtojot administrācijas ēkas teritoriju, tika domāts par katru koku – gar ceļmalu augošās liepiņas ceļa remontdarbu laikā tika izraktas un pārstādītas citā vietā.

Attēlā: sākas lielā celtniecība – uzņēmuma rekonstrukcija, 1970.gads

* Līdz dzimšanas dienai 44 dienas. 1976.gadā tika atvērta uzņēmuma ēdnīca, kurā bija iespējams ieturēt maltīti visu diennakti, izņemot pārtraukumā no plkst. 2 līdz 3 naktī.

Attēlā: maršruta autobusa galapunktā autobusa vadītājs Jānis Pētersons atvelk elpu, 1959.gads

* Līdz dzimšanas dienai 45 dienas. 1976.gadā uzņēmumā tika atvērts medpunkts, kurā bija seši procedūru un medicīnisko apskašu kabineti.

* Līdz dzimšanas dienai 46 dienas. Pilsētas autobusu kustību kontrolēja ar induktīvo sakaru ierīci. Katrā autobusā bija neliels ekrāns, līdzīgs bija autobusu pieturā pilsētas centrā. Pabraucot tai garām, iedarbojās sakaru ierīce, autobusa vadītājs varēja sazināties ar dispečeru dienestu.

* Līdz dzimšanas dienai 47 dienas. 1970.gados pilsētas autobusos kases aparāti, kuros pasažieri iemeta četras kapeikas un noplēsa no rullīša biļeti, tika nomainīti pret kompostieriem un talonu sistēmu, kas darbojās līdz 2011.gadam. Līdz 2004.gadam autobusos, kas brauca lauku maršrutos, bija konduktors.

Attēlā: Valmieras autoostas konduktores Skaidrīte Avotiņa un Ausma Poriete 1960.gados

* Līdz dzimšanas dienai 48 dienas. 1972.gada oktobrī pamati likti administrācijas ēkai Kocēnu pagasta "Brandeļos". Pamatu ielikšanas darbus kopā ar citiem talciniekiem veica arī Jānis Birkavs un Kārlis Penka. Viņi piegādāja divas pašizkrāvēju kravas, kur katrā bija pa četrām tonnām cementa. Kad pamati bija ielikti, darbu turpināja būvbrigāde.

Attēlā: Harija Gulbja gatavotais uzņēmuma administrācijas ēkas makets, 1970.gadu sākums

* Līdz dzimšanas dienai 49 dienas. 1969.gada janvārī atklāts maršruts Valmiera – Rīga.

* Līdz dzimšanas dienai 50 dienas. 1968.gada 22.februārī Latvijas PSR Ministru padome lēmumā Nr.85 noteica, ka sods līdz pieciem rubļiem jāmaksā pasažieriem, kuri atrodas autobusā iereibušā stāvoklī, lieto signālu bez vajadzības, autobusā smēķē, piemēslo vai bojā autobusu vai taksometru, brauc smērējošā apģērbā, pārvadā ugunsnedrošu, indīgu, sprāgstošu vielu vai priekšmetu. Par braukšanu bez biļetes sods bija līdz trīs rubļiem.

 

Attēla: pasažieri Valkas autoostā

* Līdz dzimšanas dienai 51 diena. Jauno autobusu vadītāju pārinieki bija pieredzējuši darbinieki, kuri palīdzēja apgūt amata prasmes, piemēram, Uldis Pirsko par stūres meistaram nepieciešamo prasmju nodošanu saka paldies skolotājam Rāvičam, kā arī Saulīšu Brunim, kurš Latvijas laikos bijis lidotājs.

Attēlā: šoferi apspriežas pie spēkratiem, ap 1960.gadiem

* Līdz dzimšanas dienai 52 dienas. Darbs uzņēmumā palīdzējis rasties arī vairākām ģimenēm, piemēram, Modris Rolands Drukmanis ar sievu iepazinies, kad vedis uz pārbaudēm pienu. Tur viņu sagaidījusi jaunā laborante Anita, kuru Modris Rolands reizēm pusdienlaikā izvizinājis ar piena mašīnu, devušies uz ballēm, kino, bet 2014. gada nogalē abi nosvinējuši zelta kāzas. Savukārt Romāns Švalbe, strādājot par autobusa vadītāju, ieskatījies meitenē Līgā, kas veica konduktores pienākumus.

Attēlā: Modris Rolands un Anita Drukmaņi Zelta kāzu ceremonijā 2014.gada nogalē

* Līdz dzimšanas dienai 53 dienas. 1960.gadu sākumā uzņēmumā parādījās pirmie autobusi (LAZ), kas bija ziemā apsildāmi.

* Līdz dzimšanas dienai 54 dienas. Valmiera bija pirmā pilsēta republikā, kurā ieviesa jaunu metodi – biļešu pārdošanu pilsētas autobusos bez konduktora.

Attēlā: ATK-17 saņēmis trīs jaunus autobusus – pirmos baltos Ikarusus, ap 1960.gadu

* Līdz dzimšanas dienai 55 dienas. Pieturvietās mājiņas ērtākai autobusu gaidīšanai Valmieras pilsētā sāka būvēt 1960.gados. Tika izliktas pieturas zīmes. Nozīmīgākajās pieturās izlikti autobusu pienākšanas un atiešanas saraksti.

* Līdz dzimšanas dienai 56 dienas. 1960.gados pirmo reizi publiski atrunāta uzņēmuma pasažieru un konduktoru kultūra autobusos, piemēram, lai nekāptu autobusos ar netīru apģērbu, lai vienmēr tiktu izsniegta biļete.

* Līdz dzimšanas dienai 57 dienas. 1959.gada pavasarī Valmieras ielās parādījās jauns taksometrs “Volga”, cena tāda pati kā pārējiem tā laika uzņēmuma “Pobedas” markas taksometriem.

 

* Līdz dzimšanas dienai 58 dienas. LAZ autobusi no rūpnīcas pienāca tādi, ka, lai tajos pārvadātu pasažierus, vairākus mēnešus bija jāveic uzlabošanas darbi. Bija jāveic nesošās konstrukcijas pastiprināšana, grīdas seguma un riteņu spārnu nomaiņa, iekāpšanas pakāpienu pārbūve, siltuma un skaņas izolācijas uzstādīšana, siltumšahtas izbūve.

* Līdz dzimšanas dienai 59 dienas. Direktors Pēteris Kurzemnieks melno Volgu aizdeva, kas tolaik bija nepieļaujama rīcība no vadības puses, gan darbiniekam ar ģimeni radu apciemojumam Latgalē, gan darbiniekam kā kāzu auto laulību dienā.

Attēlā: direktors Pēteris Kurzemnieks pasniedz apbalvojumu darbiniekam Edgaram Ābelītim

* Līdz dzimšanas dienai 60 dienas. Domājot par ražošanas kultūras uzlabošanu, darbinieki sāka pulcēties talkās, labiekārtošanai veltot arī savu brīvo laiku, šo aktivitāti brauca skatīt un labo pieredzi pārņemt pat ministriju pārstāvji.

Attēlā: pie Valkas autoostas 1974.gadā tiek stādītas eglītes

* Līdz dzimšanas dienai 61 diena. Uzņēmums piedzīvojis laikus, kad ūdens bijis dārgāks par benzīnu, kā arī deviņdesmito gadu sākumu, kad benzīnu nevarēja dabūt. Uzņēmumā LAZ markas autobusiem 1990.gados tika iebūvēti kravas automašīnu vai traktoru dīzeļmotori, jo tie bija ekonomiskāki par oriģinālajiem, tolaik ļoti trūka benzīna. Šim autobusam tika iebūvēts kravas automobiļa MAZ dīzeļmotors JAMZ 236.

* Līdz dzimšanas dienai 62 dienas. Direktors Pēteris Kurzemnieks avāriju dēļ darba gados astoņas reizes nav ticis laicīgi mājās Vecgada vakarā. Tad direktors izvēlējies doties uz remontzonu aprunāties ar darbiniekiem un pabūt kopā, lai arī viņiem būtu priecīgāks prāts, ja sanācis dežūrēt svētkos.

Attēlā: uzņēmuma darbinieki un "Pobeda", Pētera Kurzemnieka dienesta mašīna, 1950.gadi.

* Līdz dzimšanas dienai 63 dienas. Direktora Pētera Kurzemnieka pirmajos darbības gados vislielākās grūtības bijušas ar darbiniekiem, no kuriem daudzi bija atnākuši ar padomju armiju un te palikuši. Alkohola koncentrācijas asinīs pārbaudes tika veiktas, direktoram klātesot. Alkohola koncentrācijas izelpā mērījumi katru dienu tiem uzņēmuma darbiniekiem, kuriem jāvada transportlīdzeklis, veikti arī mūsdienās.

 

Attēlā: darbinieks uzņēmuma medpunktā

* Līdz dzimšanas dienai 64 dienas. Pēteris Kurzemnieks bija pirmais direktors, kurš uzņēmumā nostrādāja ilglaicīgi – 27 gadus, sākot no 1956.gada. Zīmīgi, ka pirmajā naktī pēc stāšanās amatā Pēterim Kurzemniekam tika nozagts pulkstenis.

Attēlā: P.Kurzemnieks otrais no labās

* Līdz dzimšanas dienai 65 dienas. Pirmā sūdzība par pilsētas autobusu satiksmi saņemta nepilnu mēnesi pēc autobusu izbraukšanas maršrutos – dzelzceļa darbinieku parakstīts iesniegums par to, ka nepieciešams autobusu kursēšanas saraksts. Tad arī uzsākta Valmieras pilsētas, starppilsētu un piepilsētu sarakstu publicēšana.

* Līdz dzimšanas dienai 66 dienas. Pirmie autobusi maršrutos no trim galapunktiem – Valmieras Viestura vidusskola, Jāņparks un dzelzceļa stacija, sāka kursēt 1952.gada 27.februārī.

* Līdz dzimšanas dienai 67 dienas. 1949.gadā Kauguru muižā bāzētajam uzņēmumam tika ierādīta jauna teritorija – tolaik sauktu par Kocēnu pagasta Ļeņina kolhoza “Brandeļiem”, saimniecību novietojot tukšā laukā. 1970.gadā sākās uzņēmuma rekonstrukcija, ierīkojot katlu māju, attīrīšanas ierīces, sakārtojot ūdens apgādes sistēmu, ceļot tehniskās apkalpes korpusu, bioloģisko notekūdeņu attīrīšanas iekārtu, tehnisko ūdens sūkņu staciju, transformatoru apakšstaciju un noliktavu, tika celtas arī dzīvojamās mājas.

* Līdz dzimšanas dienai 68 dienas. Pirmajos uzņēmuma pastāvēšanas gados ar automašīnām pārvadāja pasažierus, kā arī tehniku izmantoja lauksaimniecības darbos. Pirmie taksometri – “Pobeda” sāka darboties sešus gadus pēc uzņēmuma reģistrēšanas. Pirmie pārvadājumi ar autobusiem sākās vien septiņus gadus pēc uzņēmuma dibināšanas.

* Līdz dzimšanas dienai 69 dienas. Uzņēmumam, ieskaitot esošo, bijuši desmit nosaukumi, mainoties arī juridiskajam statusam: Valmieras autorota Nr.2, Valmieras autobāze Nr.2, Valmieras autotransporta kantoris Nr.17 (Valmieras ATK-17), Valmieras autotransporta uzņēmums Nr.17 (Valmieras ATU-17), Valmieras autotransporta kombināts Nr.12 (Valmieras 12.AK), Valmieras automobiļu kombināts Nr.12 (Valmieras AK-12), valsts transporta uzņēmums “Valmiera” (VTU “Valmiera”), Valmiera rajona pašvaldības uzņēmums “VTU Valmiera”, Valmieras rajona pašvaldības SIA “VTU Valmiera”, SIA “VTU Valmiera”.

* Līdz dzimšanas dienai 70 dienas. Pirmie divi transportlīdzekļi, kas nonāca uzņēmuma rīcībā tā pirmsākumos, kad padomju vara ieviesa savu kārtību, bija Valmieras gaļas kombināta un Rūjienas pienotavas nodotās sūcgāzes automašīnas.